Agility

Tässä osiossa en ala sen tarkempaa perehtyä agilityn sääntöihin jne. koska sääntöjä kyllä löytyy jo muualtakin vaan keskityn lähinnä omiin kokemuksin ja sen sellaisiin. Agilityn aloitin alkeiskurssilla kun koirat olivat vuoden ikäisiä. Sitä ikää yleisesti suositellaankin aloitusiäksi. Tosin jo paljon nuoremmallakin koiralla voi tutustua agilityn saloihin kunhan harjoitukset ovat hyvin kevyitä. Joskus kun itsellänikin on uusi koira treenattavana niin aloitan harjoitukset jo paljon aikaisemmin kuin tähän asti. Agilityssa on niin paljon sitä opittavaa, että hyvä aloittaa ajoissa.

Edistymisessä kisakuntoon auttaa myös paljon se jos voi harjoitella myös omilla esteillä. Monella ei ole mahdollisuutta harjoitella kuin kerran viikossa kerhon treeneissä ja silloinkin hyvin pienen ajan ja sehän ei riitä jos haluaa huipulle. Itse olen rakennellut kepit, hyppyjä ja pituuden. Tosin kepit tuntuvat olevan se tärkein, mutta hypyillä saa hyvää vaihtelua.

Ja kuntoilua ei sovi unohtaa. Ilman hyvää kuntoa ei millään kisoissa pärjää, ei koira eikä ihminen. Usein saattaa olla päivässä useampikin kisalähtö. Itse teen niin, että jos lähden pidemmälle kisoihin niin valitsen sellaiset joissa on useita lähtöjä päivän aikana. Vieläpä kun otan molemmat koirat mukaan niin helposti kertyy kuusikin lähtöä! Joten kuntoa siis tarvitaan, jotta kaikki kisat jaksaa juosta täysillä ja olisi ihan kiva jos rataantutustumisessakin jaksaisi juosta reippaasti :)

Meillä kuntoa hoidetaan lähinnä juoksemalla. Välillä kunnon rasitusta saa aikaiseksi kun juostaan mäkeä ylös esim. hiekkakuopalla. Myös pyöräily on hyvä harrastus ja uintikin olisi, mutta nämä minun koirat eivät veteen suostu menemään. Vapaana juoksu metsässäkin on erittäin tehokasta.

Myös kaikenlainen muu hauska tekeminen koiran kanssa parantaa omistajan ja koiran kontaktia kisoja ja treenejä ajatellen, joten innokkaasti vain harrastamaan kaikenlaista!

Kuvat ja teksti: © Copyright Anne Aarnio

Takaisin